Zvolte jazyk

"Stewart (Butterfield) a jeho tým vybudovali jednu z nejoblíbenějších platforem v softwarové historii, která vyniká úžasným ekosystémem," řekl u příležitosti akvizice Mark Benioff, šéf Salesforce. "Společně budou Salesforce a Slack určovat budoucnost korporátních softwarových nástrojů a změní způsob, jakým lidé mohou pracovat v digitálním prostoru, odkudkoli na světě."

Úspěšný nástroj vznikl jako vedlejší produkt

Komunikační nástroj Slack, sloužící především pro organizaci menších i větších týmů, začal původně vznikat jako interní nástroj herního vývojářského týmu. Jejich hra (Glitch) se sice v roce 2012 neujala, ale o rok později vývojáři "pivotovali" a spustili svůj interní nástroj veřejně.

Už od začátku se platforma těšila relativnímu úspěchu a v roce 2015 už hlásila60 tisíc platících týmů. Uživatelé aplikaci chválili (a kritizovali) především pro její neformálnost. Namísto klasických složek, adresářů a rigidních organizačních struktur typických pro korporátní řešení používala nástroje známé z chatování nebo sociálních sítí: hashtagy, konverzace, označování, komentáře.

Slack, nástroj pro týmovou komunikaci

V roce 2020 zaznamenal Slack významný růst i díky celosvětové pandemii covidu-19 a souvisejícím protiepidemickým opatřením. Řada týmů, které do té doby nepotřebovaly nástroj pro intenzivní komunikaci v reálném čase, přešla částečně nebo úplně na platformu Slack.

V angličtině lze "slack" přeložit jako "nedbalost", "uvolnění" nebo "odpočinek", ovšem autoři dodatečně vymysleli zkratku: Searchable Log of All Conversation and Knowledge (Prohledávatelný seznam všech konverzací a vědomostí). Právě zpětná prohledávatelnost dělá ze Slacku nástroj, který jej odlišuje od jiných týmových konverzačních platforem.

Proč právě Salesforce + Slack?

Firma Salesforce, založená v roce 1999 bývalým manažerem společnosti Oracle, Marcem Benioffem, nepatří mezi běžnými uživateli mezi nejznámnější softwarové firmy. Salesforce zaměstnává 50 tisic lidí a má obrat 17 miliard dolarů ročně. Pro srovnání: Microsoft zaměstnává 156 tisíc lidí a má obrat 143 miliard dolarů).

Nicméně v korporátní sféře je Salesforce už delší dobu nepřehlédnutelná svým důrazem na cloudové služby v oblasti péče o zákazníky, správy klientů, zakázek apod. Cílem má být platforma, na které mohou korporace "postavit" své fungování "za oponou". I to je důvod, proč není Salesforce obecně známým jménem, běžní zákazníci s její značkou do styku nepřicházejí.

Marc Benioff Salesforce CEO

A proč Salesforce kupuje právě nástroj Slack? "Pro nás je to perfektní partnerství," uvedl Benioff. "Slack považujeme za jednu z nejlepších platforem a společností této generace. Na Slacku je postavený centrální nervový systém mnoha firem."

Podle odborníků se Salesforce snaží touto ohromnou akvizicí posílit svou pozici vůči firmě Microsoft, která v posledních deseti letech výrazně posiluje své pozice právě v korporátním cloudu, ať už skrze serverová řešení Azure nebo přes tradičnější, do cloudu přesouvané balíky služeb v rámci Office 365. Nově Microsoft nabídl platformu Teams, která přímo konkuruje nástroji Slack.

"Pro Slack je to perfektní exitová strategie," míníKate Leggettová z Forrester Research. Microsoft Teams totiž začal útočit na stejnou uživatelskou základu, jako Slack. Podle Leggettové bude akvizice výhodná pro Salesforce, protože přidá do portfolia nástroj pro týmovou spolupráci, který jim hodně chyběl. Ukázala to ostatně i současná pandemie, která donutila miliony firem přepnout na práci z domova.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili rozšiřující informace a kontext.

"Pro nás je to perfektní partnerství. Slack považujeme za jednu z nejlepších platforem a společností této generace."