Zvolte jazyk

Výprodej firem pomalu začíná. Experti ze společnosti KPMG teď mají na svém seznamu asi dvacítku společností, které by jejich majitelé rádi prodali. Důvodem přitom není jen pandemie, ale často i generační obměny.

Na jaře loňského roku se s příchodem covidové pandemie v Česku zastavil trh fúzí a akvizic. Pak se ale prodejci i investoři naučili fungovat v novém světě a trh se začal vracet do normálu. Loňský rok sice skončil 20-30 procent pod očekáváním, ale letos už experti předpovídají výrazné oživení a růst. Výprodej totiž právě začal.

"Naše prognózy hovoří až o dvouciferném růstu počtu transakcí," říká Jan Frey ze společnosti KPMG. Jen KPMG teď na možném prodeji spolupracuje s dvacítkou firem.

S růstem počítá také mezinárodní report společnosti EY. "Bez ohledu na to, zda se jedná o technologii, nebo geopolitiku, disrupce (narušení, pozn. red.) v mnoha podobách vytváří palivo pro transakce a strategické investice," říká Petr Kováč z EY.

První obchody letošního roku

Tady už jsou příklady prvních letošních ohlášených obchodů: Český Memsource koupil za stamiliony německou firmu Phrase, majitel Jobs.cz koupil český Techloop, skupina NAY koupila v Česku síť 21 prodejen s elektronikou K+B Elektro. Strategického partnera pro své nemocnice hledá skupina Penta, a naopak společnost Linet hlásí hned několik vyhlédnutých firem, které by chtěla získat v řádu měsíců.

Často se mluví o problémech hotelů, zejména těch pražských, které jsou hodně zasažené. I tady už investoři hlásí první letošní obchody - skupina Odien nedávno získala letňanský hotel Blue Orange.

Rozhodně ale teď nejde jen o prodeje v důsledku pandemie. "Toto období prodejů je ovlivněno také tím, že v mnoha firmách dochází ke generační výměně," dodává Frey z KPMG.

To je i případ společnosti Best, která teď vybírá kupce. "Kdyby mi bylo o patnáct let méně, nikdo mě nedonutí firmu prodat," řekl pro Seznam Zprávy zakladatel a majitel firmy Tomáš Březina.

Spousta investorů má nachystané peníze

Jestli se někdo těšil na výprodejové ceny, zatím má smůlu. V některých případech může být podle Freye cena nižší, ale rozhodně nebude zlomková. "Je tu nabídka a poptávka, Je tu spousta investorů, kteří mají nachystané peníze a fondy a těší se, že budou nakupovat. A tito investoři mezi sebou soupeří," vysvětluje Frey.

Standardně se firmy prodávají za 6- až 8násobek EBITDA. Jsou ale i výjimky, kde se cena vyšplhá třeba na dvacetinásobek - nebývá to pravidlem.

I díky tomu, jak koronavirus zamíchal s hospodářskými výsledky firem, je teď jejich prodejní cena často jinde než loni. "Firmám, kterým se daří, EBITDA stoupá a pak je ta kalkulace vyšší. Jsou to tradičně firmy, které se pohybují v oblasti zdravotnictví a zdravotních potřeb, nebo třeba logistické firmy," říká Frey. U společností, které krize zasáhla, jde pak cena díky nižší EBITDA dolů.

Od počítače se odchází snáze než z jednání

A jak pandemie proměnila samotné obchody? "Už před krizí probíhaly due diligence (zjišťování informací potřebných pro rozhodnutí o investici, pozn. red.) prostřednictvím online serverů a platforem. Samozřejmě problém je v tom, když se chce zájemce osobně podívat do firmy," dodává Frey s tím, že největší změny ale pozoruje při samotném procesu vyjednávání. "Když se vyjednává, dost často se obrušují hrany mezi očekáváním kupujících a prodávajících. Na online platformě je jednodušší vypnout tlačítko a už se tam nevrátit. Tváří v tvář je pak samozřejmě daleko horší z té místnosti odejít. Navíc při živé schůzce můžete více vyčíst z mimiky a podobně," dodává Frey.