Zvolte jazyk

"Naše prognózy hovoří až o dvouciferném růstu počtu transakcí," říká Jan Frey ze společnosti KPMG. Jen KPMG teď na možném prodeji spolupracuje s dvacítkou firem.

S růstem počítá také mezinárodní report společnosti EY. "Bez ohledu na to, zda se jedná o technologii, nebo geopolitiku, disrupce (narušení, pozn. red.) v mnoha podobách vytváří palivo pro transakce a strategické investice," říká Petr Kováč z EY.

První obchody letošního roku

Tady už jsou příklady prvních letošních ohlášených obchodů: Český Memsource koupil za stamiliony německou firmu Phrase, majitel Jobs.cz koupil český Techloop, skupina NAY koupila v Česku síť 21 prodejen s elektronikou K+B Elektro. Strategického partnera pro své nemocnice hledá skupina Penta, a naopak společnost Linet hlásí hned několik vyhlédnutých firem, které by chtěla získat v řádu měsíců.

Často se mluví o problémech hotelů, zejména těch pražských, které jsou hodně zasažené. I tady už investoři hlásí první letošní obchody - skupina Odien nedávno získala letňanský hotel Blue Orange.

Rozhodně ale teď nejde jen o prodeje v důsledku pandemie. "Toto období prodejů je ovlivněno také tím, že v mnoha firmách dochází ke generační výměně," dodává Frey z KPMG.

To je i případ společnosti Best, která teď vybírá kupce. "Kdyby mi bylo o patnáct let méně, nikdo mě nedonutí firmu prodat," řekl pro Seznam Zprávy zakladatel a majitel firmy Tomáš Březina.

Spousta investorů má nachystané peníze

Jestli se někdo těšil na výprodejové ceny, zatím má smůlu. V některých případech může být podle Freye cena nižší, ale rozhodně nebude zlomková. "Je tu nabídka a poptávka, Je tu spousta investorů, kteří mají nachystané peníze a fondy a těší se, že budou nakupovat. A tito investoři mezi sebou soupeří," vysvětluje Frey.

Standardně se firmy prodávají za 6- až 8násobek EBITDA. Jsou ale i výjimky, kde se cena vyšplhá třeba na dvacetinásobek - nebývá to pravidlem.

I díky tomu, jak koronavirus zamíchal s hospodářskými výsledky firem, je teď jejich prodejní cena často jinde než loni. "Firmám, kterým se daří, EBITDA stoupá a pak je ta kalkulace vyšší. Jsou to tradičně firmy, které se pohybují v oblasti zdravotnictví a zdravotních potřeb, nebo třeba logistické firmy," říká Frey. U společností, které krize zasáhla, jde pak cena díky nižší EBITDA dolů.

Od počítače se odchází snáze než z jednání

A jak pandemie proměnila samotné obchody? "Už před krizí probíhaly due diligence (zjišťování informací potřebných pro rozhodnutí o investici, pozn. red.) prostřednictvím online serverů a platforem. Samozřejmě problém je v tom, když se chce zájemce osobně podívat do firmy," dodává Frey s tím, že největší změny ale pozoruje při samotném procesu vyjednávání. "Když se vyjednává, dost často se obrušují hrany mezi očekáváním kupujících a prodávajících. Na online platformě je jednodušší vypnout tlačítko a už se tam nevrátit. Tváří v tvář je pak samozřejmě daleko horší z té místnosti odejít. Navíc při živé schůzce můžete více vyčíst z mimiky a podobně," dodává Frey.